torsdag 20 juni 2013

A Game of Thrones - Living Card Game



Efter att spelat "Game of Thrones - the card game - HBO ed" (GoT HBO) blev jag grymt sugen att skaffa "A Game of Thrones - Living Card Game (GoT LCG)". Dessvärre är detta spel lite svårt att få tag på. Mina lokala spelhandlare hade inte inne spelet så jag fick ta hjälp av eBay. Jag hittade det tillslut hos en engelsk spelbutik och med frakt blev det enbart 15 kr dyrare än om jag köpt det i butik. Eftersom det var från England är det också snabb frakt vilket är ett stort plus.

Jag har nu spelat detta några gånger. Både med två spelare men även med fyra spelare. Här kommer en snabb recension.

Spelet är en mer avancerad version av GoT-HBO. Grundreglerna är desamma men det finns nu många fler småregler som gör spelet större. Dessvärre har inte FFG varit jättebra att förklara vad vissa saker betyder och jag tycker att en ordlista i regelboken borde varit på sin plats.


I boxen får du med 4 lekar representerande varsitt hus från George RR Martins värld. Dessa är Starks, Lannisters, Baratheon och Targaryen. Dessa lekar är redo att användas direkt. Man kan även köpa expansioner för husen Greyjoy och Martell om man så önskar.

Expansionerna för husen Martell resp Greyjoy.
Utseende:
Korten är oftast snyggt illustrerade och ger en bra känsla. Man skall tänka att detta spel kom ut flera år innan TV-serien så därför finns det inga kort från den i detta spel. Det tycker jag också är bra för det finns massor av kort hämtade utanför det tv-serien än så länge visat. Det kan dock finnas en risk för spoilers. Precis som i GoT HBO får man "power tokens" och guldmynt snyggt utformade i hård kartong. Man får även med ett spelbräde med spelpjäser för att göra spelet vid 3+ spelare mer intressant.

Spelet:
När vi spelat två mot två har det varit rätt enkelt att sätta upp strategier då man vet vart angreppen kommer ifrån. När vi däremot spelade med fyra spelare måste man verkligen koncentrera sig på vad motståndaren spelat ut för kort och vara taktisk. Som jag skrev innan så är det rätt många ord på korten som inte förklaras i regelboken. Ibland får man förklaringen när man drar ett nytt kort men jag anser inte att det skall behövas. Självklart borde man ha läst igenom sin lek och lärt sig reglerna som korten tar upp men jag tycker inte det skall vara ett måste. Förutom detta är spelreglerna desamma som i GoT HBO.    


Summering:
Spelet är riktigt roligt, speciellt när man är fler än två spelare. Man får hela tiden vara beredd på att bli angripen från ett nytt håll. Nu har ingen av oss som spelat jättemycket erfarenhet av just det här spelet men när vi lärt oss reglerna och korten utantills så tror jag det blir mycket roligare. Att först spelat GoT HBO var till stor hjälp eftersom man då lärt sig grundreglerna. FFG brukar vara bra på att skriva regler men i GoT LCG så tycker jag det saknas vissa saker. Till skillnad från GoT HBO så är detta spel lite långsammare. man får inte lika mycket guld, plotkorten är mer begränsade och har oftast någon negativt följd. Men detta gör egentligen ingenting utan passar spelet bra.


Betyg: Spelet får FYRA av fem fiskpinnar










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar