tisdag 11 juni 2013

Recension: Wargame - Airland Battle

Jag recenserade för några veckor sedan "Wargame - European Escalation" och nu är det dags för den tämligen nysläppta uppföljaren att recenseras.

Vad är nytt?
Vad som är nytt i detta spel är att det nu även finns flyg att kalla in. Detta känns mer realistiskt och man märker fort hur sårbar man är om man inte har bra luftvärn. Det finna massor av olika flygplan att kalla in. det gäller att anpassa dem till deras uppgift. Man bör dock vara försiktig att skicka in plan för långt in på fiendens område då de mest troligt har gott om SAMs och AA-guns som kan slita dina plan i stycken. Man märker också hur sårbar man är om man inte förser sina markstyrkor med bra luftvärn.

Andra nya saker är att man kan bygga sin egen "deck" innehållande de styrkor man gillar mest. Man kan även bygga "decks" som har en klar inriktning och på så sätt låsa upp mer poäng eller enheter att bygga leken av.

Vad jag tycker är roligast är att man nu även kan spela Sverige, Norge och Danmark. Det är nått häftigt i att skicka sina Strv 103 till en skogsdunge och ligga i bakhåll. Eller varför inte skicka in några plutoner kustjägare bakom fiendens linje för att uträtta sabotageverksamhet. Dock är det lite väl käcka svar man får av enheterna när man beordrar dem att göra saker. Känns nästan hämtade ur "Soldat Bom" eller nån annan svartvit film. Men det är faktisk en direkt översättning av vad alla enheter säger så det är lika för alla.

Strv 103
Grafiken:
Precis som föregångaren spelar man på en snygg karta i 3D med möjlighet att zooma in eller ut. Nu finns det flera nya kartor att spela på och de flesta är i Sverige eller Norge. Om man zoomar in ett svenskt villa område ser man att det står Volvo 245 eller Saab 900 vid villorna. Även bergen och skogarna känns väldigt skandinaviska. Grafiken är precis som i WG:EE väldigt snygg och jag kommer flera gånger på mig själv sitta och studera hur mina enheter ser ut istället för att styra min armé.

Detta är ett av de bästa, snyggaste och realistiskaste strategispelen jag spelat. WG:EE var riktigt bra men med införandet av flyg har spelet tagit sig upp på nya nivåer. Jag måste erkänna att jag än så länge inte gett mig an single player-kampanjen utan enbart spelat multiplayer (MP). I MP-läget är det väldigt enkelt att hitta spel. Enda nackdelen är att en majoritet vill spela NATO så det brukar oftast ta en liten stund att fylla på med några som vill spela warsavapakten. Man kan spela bland annat spela 1v1, 2v2 och 4v4. Själv gillar jag det sista alternativet bäst. Om en spelare måste logga ut eller tappar internetuppkopplingen så förs hans styrkor och poäng över till de andra på hans sida. Detta är inte alltid så kul då man i värsta fall får en arme vars "deck" inte riktigt passar med ens egen samt att man får en extra front att hålla koll på. Jag har dock roligt hela tiden och man lär sig hela tiden av sina misstag och får bygga om sin "deck" eftersom.

Spelet finns bland annat att köpa på STEAM för ca €40

Betyg:
Jag kan inte annat än ge spelet FEM fiskpinnar av fem möjliga. Ett av de roligaste spelen jag spelat på länge.