lördag 15 juni 2013

Red Dawn (-84) vs Red Dawn (-12)



En av de filmer jag gillar att se då och då är "Red Dawn" eller Röd Gryning som den hette i Sverige från 1984. Jag minns att det blivit rabalder i USA när filmen hade premiär. Det var mitt under kalla kriget och med ett extra patriotiskt USA. Att då se en film där ryska och kubanska trupper paraderar genom en amerikansk stad i Colorado upprörde många. Till och med på de svenska nyhetsprogrammen rapporterades om de upprörda känslorna.
1984
 För några år sedan gjordes en så kallad remake på Red Dawn och jag tänkte jag skulle jämföra och granska de båda filmerna för att se vilken som är bättre. För att skilja på dem enklare så kallar jag filmen från -84 för Röd Gryning och den från -12 för Red Dawn.

2012
Handling

"Röd Gryning": En sömnig småstad i Colorado blir invaderad av Sovjetiska enheter. En grupp ungdomar flyr upp till bergen och startar en motståndsrörelse "Wolverines". De utför terror- och gerillaattacker mot de kubanska styrkorna som ryssarna lämnat som garnison i staden. Filmen slutar med att de två huvudpersonerna dör efter en räd mot en sovjetisk bas.

"Red Dawn": En medelstor stad i närheten av Seattle vaknar en dag av att Nordkoreanska fallskärmsjägare faller från skyn. En grupp ungdomar ledda av marinsoldaten "Jed" flyr in i skogarna för att sedan göra motstånd mot koreanerna. De utför terror- och gerillaattacker mot de nordkoreanska styrkorna. Filmen slutar med att de fritar en massa fångar från ett koreanskt läger.

Jämförelse: Att Sovjet skulle kunnat invadera USA under 80-talet känns tusen gånger mer troligt än att Nordkorea skulle klara av det idag. I Red Dawn pratas det om att koreanerna fått stöd från ryssarna men det känns ändå inte speciellt troligt. Nordkorea har idag en armé som i stort sätt befinner sig på 60-talet. Jag har läst någonstans att från början skulle det varit kineserna som invaderat men eftersom filmbolaget har många kinesiska ägare så ändrades manuset. 
 Av dessa två filmer känns Röd gryning mest realistisk.

Vinnare: Röd Gryning.



Skådespelare

Röd Gryning: Här hittar vi väldigt många unga skådespelare som senare skulle bli stjärnor; Patrick Swayze, Charlie Sheen, Lea Thompsson, Jennifer Gray, C Thomas Howell. Men även etablerade skådespelare som  Powers Boothe, Harry Dean Stanton och Lane Smith. 

Red Dawn: Många unga skådespelare som kanske kan bli stora namn i framtiden. De enda riktiga stjärnorna är Chris Hemsworth och Brett Cullen. Jag kan inte minnas att jag sätt någon av de andra skådespelarna tidigare i annat är biroller. den här filmen har legat på is i flera år och vad jag hörde hade Hemsworth skrivit på för den innan han blev en stjärna. Men kanske finns det bland dem någon som blir en riktig stjärna framöver. Skådespeleriet känns lite bättre i den här filmen då det känns som att det är mer 

Jämförelse: Det är inte skådespeleri på hög nivå i någon av filmerna då det mest handlar om action. Kanske Red Dawn har lite bättre skådespelare i men Röd Gryning har bättre skådespelare. Det blir lika i den här genren.

Vinnare: Ingen
  
"Nobody puts Baby in a corner"


Detaljer

Röd Gryning: När den här filmen gjordes var det fortfarande mycket inom den sovjetiska armen som var okänt. Ta till exempel KLMK uniformerna. Dessa fick man gissa sig till genom att granska suddiga bilder på sovjetiska soldater och försöka kopiera. Jag tror att man valde att sätta kubanerna i staden främst för att de var lättare att efterlikna än sovjetiska förband. Vapnen som används stämmer bra överens med de trupper som har dem. 

Red Dawn: Nordkoreanerna använder ett digitalt kamouflagemönstrad uniform vilket är ljusår från vad de egentligen använder idag. Detta känns inte helt omöjligt men ganska långsökt. ok att ryssarna hjälpte dem med material men jag har svårt att se att uniformer var något man gav dem. De har även modernare automatkarbiner som AK-74M eller AKSU-74 vilket ändå känns ok. Västarna som koreanerna använder är väldigt lik en stridsväst som Blackhawks gör. Avgör själva genom att jämföra uniformsbilden jag länkat ovan med denna bild. Jag gillar att koreanerna beslagtagit hummers och klistrat ett nordkoreansk klistermärke över den stora amerikanska flaggan på bilen. 



Jämförelse: Jag tycker man var smartare när man gjorde Röd Gryning då man satte kubanerna som ockupanter av staden. Koreanernas utrustning i Red Dawn känns lite för high tech jämförd den nivå de befinner sig på idag. Jag störs lite av att Wolverines lyckas ta en SAW eller M249 från koreanerna vilket är en amerikansk lätt kulspruta. Det borde varit en rysk kulspruta istället. I den här kategorin så vinner Röd Gryning marginellt. 

Vinnare: Röd Gryning



Summering:
Röd gryning känns som den bättre filmen av dessa två. Både i att ha mer trolig handling och detaljer. Båda filmerna är inga mästerverk men rätt intressanta att se. Jag rekommenderar verkligen alla att se båda två för att ge sin egen uppfattning.

Betyg:
"Röd Grying" får 3 fiskpinnar av 5 möjliga:










"Red Dawn" får 2,5 fiskpinnar av 5 möjliga:

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar