onsdag 31 juli 2013

EvE Alliance Tournament XI



Jag har aldrig varit en stor älskare av så kallad e-sport. Trots att jag själv spelat Star Craft 2 flertalet gånger ser jag inget nöje i att titta när två killar "zergar" varandras baser på Twitch. Missförstå mig inte, jag dömer inte ut e-sporten men det är bara att jag själv inte ser nöjet i just dessa matcher. Det är precis samma sak som med innebandy. Jättekul att titta på men jag klarade knappt av att se SM-finalerna på TV.

Den enda e-sport jag följer är EvE Alliance Tournament som i år är inne på sin elfte upplaga (ATXI). Upplägget är enkelt. Varje sida får köpa skepp för X antal poäng (t ex 100). Skeppen blir dyrare beroende på hur stora och bra de är. Man är även begränsad att man inte får ha mer än ett visst antal av varje skeppsmodell. Sedan möts man på en sfärisk arena och försöker spränga så många som möjligt av sin motståndares skepp på 10 min. För varje skepp man förstör får man motsvarande poäng som det köptes för. Det är viktigt att man inte åker utanför "arenan" för då sprängs man automatiskt och motståndaren får de poäng som ditt skepp var värt. Vad som gör ATXI roligt är att skeppen är spelarnas egna och förstörs de så är de pengarna förlorade. Det finns inget som hindrar motståndaren från att också plundra vraken under slagets gång.



Just nu pågår "gruppspelet" och totalt har det spelats över 100 matcher under de fyra dagarna turneringen pågått. Priserna som man slåss om är bland annat ritningar till skepp som enbart går att få tag på via alliance tournament (eller köpa dem av vinnarna). Ritningarna är också begränsade till 50 tillverkningar och skeppen brukar säljas för sjukt mycket pengar.

Den allians som jag är med i, Yulai federation (YF), deltar inte i ATXI men våra "grannar" och f d allierade (sedan igår fiender) "Of Sound Mind" är med. Vår koalitionsledare "CVA" är också med. Jag misstänker dock att nått av lagen "Hydra Reloaded" eller "Pandemic Legion" kommer ta hem det i slutändan.

ATXI går att följa live på twitch. Matcherna går på helgerna brukar börja på lördag eftermiddag och hålla på till midnatt.  Sök på "CCP" så hittar ni streamen direkt.

Om ni vill testa Eve online gratis i 30 dagar följ då den HÄR länken

Här   hittar ni alla matcher som gått och nedan har jag länkat några av mina favoritmatcher.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar