tisdag 30 juli 2013

Spelledare



Inom rollspel är spelledaren (SL) den viktigaste personen för att allt skall fungera. Det är han som vet handlingen och oftast har bäst koll på reglerna.

Jag har själv varit spelledare i flertalet rollspel. Främst Sagan om Ringen (SRR), Star Wars (d6) och Wastelands men även några andra gamla godingar. Nu var det ett tag sedan jag var just SL så jag kan inte säga precis hurdan SL jag var. Kanske någon av mina gamla spelare som brukar läsa bloggen kan betygsätta mig om de nu kommer ihåg nått från den tiden?

Däremot köpte jag ett nytt rollspel här om dagen (mer om det i ett framtida inlägg) och jag håller för närvarande på att plugga regler (helt nytt regelsystem). Planen är att dra ihop en spelargrupp på fyra till fem personer och försöka spela någon gång i månaden under hösten. Jag har dock grubblat på vilken typ av SL jag kommer vara nu när jag planerar en comeback?

  I början av mina år som rollspelare var SLn allmänt den som satte käppar i hjulen för spelarna och det fanns SLs som inte gjorde annat än kom på nya sätt att döda rollpersonerna (RP) på. Att en sådan modul som "Grymkäfts fällor" släpptes är ett bevis på just denna typ av spellederi. Vad jag vill minnas så fanns det inte många fällor där rollpersonerna kom ut med livet (och alla kroppsdelar) i behåll.

Exempel på meningslös fälla från "Grymkäfts fällor"

 Jag vet även om SLs som själva skapade sadistiska slumptabeller att slå på under t ex resor. Där kunde t ex detta resultat komma:

"RPn sitter under resan och i tristess drar ut sprinten ur en handgranat. Precis när han dragit ut sprinten kör fordonet över ett gupp så han tappar granaten och den rullar iväg och exploderar. Alla inne i fordonet dör."

"JÄVLAR! Jag tappade handgr..."

Vad det är för nöje i att ha en sådan spelledare kan man ju undra? Nu hade jag själv aldrig oturen att spelledas av denna eller liknande SLs.

Det finns även SLs som har "skriptat" allt och äventyren känns lika dynamiska som en modern FPS som bara är raka spåret blandat med videoklipp. Det kanske är kul en stund men inte i längden.



Sedan finns det SLs som slaviskt följer reglerna. Reglerna är inte ett måste utan SLn kan ju faktiskt skippa det han inte tycker funkar. jag vet att jag själ slagit några tärningar på låtsas bakom min spelledarskärm bara för att få det att se ut som att följt reglerna fast jag redan innan bestämt att t ex RPn lyckas med det hen försökt sig på.

Jag tycker att en spelledare skall vara berättaren men låta spelarna ha friheten att göra det de vill. Självklart kan man försöka styra in dem på rätt spår på olika sätt om de kommer på villovägar. Det känns även som att jag vill vara med i berättelsen mer än att bara se den utifrån. Vi får se hur det går. jag anser mig vara rätt ringrostig.

Jag vill förresten tipsa om en härlig rollspelskanal jag hittade på Youtube; "The Dice Stormers".




De verkar ha en väldigt skön och avslappnad stämning under sina spelmöten. Jag har de senaste dagarna suttit och tittat på deras klipp och jag rekommenderar dem varmt.



3 kommentarer:

  1. Tyckte din blogg var rätt trevlig men orkar tyvärr inte läsa när du väljer att använda "ord" som hen.

    Tack för mig!

    SvaraRadera
  2. "Hen" är lättare att skriva än "Han eller Hon" (då jag inte kommer ihåg könet på RPn). :)

    SvaraRadera
  3. "Den" finns med för oss som vägrar ställa oss i PK-ledet :P

    Kul inlägg! Vår SL i Dark Heresy är en bra blandning mellan hård o belönande. Powergamar vi så möter vi motstånd därefter och rollspelar vi o spelar smart så belönas vi med XP och riktigt sköna motspelningar från NPCs :)

    Dice Stormers var rätt sköna, tack för tipset! De påminner ganska mycket om den gruppen jag spelar med nu. Fast kanske inte lika rå humor ^^
    Kan tipsa om itmeJP som är ett gäng shoutcasters som lirar lite olika rollspel. Rätt sköna de med :)

    https://www.youtube.com/watch?v=UTTSfN8wpsE&feature=youtube_gdata_player

    SvaraRadera