torsdag 4 juli 2013

Sportfilmer

Jag vill be om ursäkt över att det inte kommer så många blogginlägg nu under sommaren. Skall försöka skriva lite oftare framöver.

Just nu är jag inne i en filmperiod. Jag ser oftast en till två filmer varje kväll. Förutom biografiska filmer som jag skrev om tidigare (och kommer skriva mer om senare) har jag sett en hel del sportfilmer. Här har ni några och det betyg jag ger dem.

Slapshot (1977)

En klassiker bland sportfilmer. Den kanske inte visar hockey ur dess bästa sida men det är ganska mycket humor i filmen. Själva handlingen är kanske inte den bästa men det är en skön känsla av "amerikansk industristad i slutet av 70-talet i den". Paul newman har huvudrollen men det är nog bröderna Hanson som alla kommer att minnas. Helt ok film med glimten i ögat.

Betyg: 3 Fiskpinnar



Invincible (2006) *

En bra amerikansk fotbollsfilm som är baserad på verklig händelse. Vi får följa Vince Papale och hans försök att slå sig in i Philadelphia Eagles trupp 1976. Mark Wahlberg spelar Papale och Greg Kinnear spelar tränaren Vermiel. En riktig bra feel-good film.

Betyg: 4 Fiskpinnar




United (2011) *

Filmen handlar om Manchester United under slutet av 50-talet. Vi får följa "the Busby Babes" fram till och efter flygkatastrofen i München 1958. Mycket bra och stundtals gripande film med bland annat David Tennant i en av rollerna.

Betyg: 4 Fiskpinnar





Goon (2011)

Jag skall erkänna att jag först trodde att detta var en nyare version av Slapshot (se ovan). På omslaget ser man en blåslagen Sean William Scott iklädd en hockeytröja. Men filmen är bättre än så. Vi får följa dörrvakten Doug Glatt som av en slump får en chans att börja spela hockey. Eller mer att vara lagets enforcer eller "goon". En rätt skön rulle som faktiskt överraskar. Easter Egg: Sverigebekantingen Gerogse Laraque spelar en "goon" i ett av motståndarlagen.

Betyg: 3,5 Fiskpinnar  



Any Given Sunday (1999)

En av mina favoritfilmer bland dem som handlar om Amerikansk fotboll. Oliver Stone är regissör och har en roll i filmen som komentator. Vi får följa laget Miami Sharks och utvecklingen efter att deras två quarterbacks blivit skadade. Al Pacino spelar tränaren Tont D'amato, Cameron Diaz ägaren av klubben och Jammie Foxx lagets tredje quarterback som får chansen att starta. Förtom dessa ser vi även stora skådespelare som Dennis Quaid, James Woods, LL Cool J, Mathew Modine m fl. matchscenerna är mycket bra filmade och man lyckas förmedla känslan på planen. Jag tror dock man måste gilla Amerikansk fotboll för att se den riktiga storheten i denna film

Betyg: 4,5 Fiskpinnar

The Damned United (2009)

Om "Any given..." var min favorit bland filmer som handlar om den amerikanska versionen av fotboll är detta favoriten bland filmer om europeisk fotboll. Michael Sheen spelar Brian Clough och hans tid som ny tränare i den dåtida storklubben Leed United. Jag vet inte hur jag skall kunna sälja in denna film på ett bra sätt utan kan bara säga: DENNA MÅSTE SES!

Betyg: 5 Fiskpinnar



* = Finns på Netflix

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar