onsdag 28 augusti 2013

eBay, best thing since sliced bread.



När jag var i tonåren och skulle köpa något som inte fanns på orten jag bodde i så var det postorder som gällde. Ibland skickade man in en talong på vad man skulle beställa och ibland ringde man. Sedan fick man vänta en hiskelig tid innan saken man beställt valde att komma. Idag är det lite annorlunda.

Jag handlar en hel del på eBay. Det är smidigt, lätt att betala och nästan allt finns att hitta där. Jag brukar säga "Det som inte finns på eBay finns antingen inte eller är olagligt". Jag har nog handlat närmare 300 gånger via eBay sedan jag skaffade det runt 2008. Det bästa av allt var att världen blev så mycket mindre än den var tidigare. Jag har beställt allt från godis, kläder, böcker, airsoftutrustning, spel, presenter, batterier och en massa mer. Oftast har man sakerna rätt fort också. Beställer man från europa tar ungefär en vecka, USA 1-1,5 veckor och Asien 2-3 veckor. Jag testade en gång att beställa nått från Sverige samma dag som jag beställde nått liknande från USA. Paketet från staterna kom fram först.




Betalning gör jag självklart via PayPal som är extremt smidigt och enkelt att hantera. det är nästan för lätt att beställa ibland. Jag minns när dollarn var nere på 5,5kr så beställde jag massor av airsoftprylar. Jag fick paket och hade lilla julafton varje dag.

Jag har aldrig haft några problem när jag handlat på ebay. Av alla saker jag beställt är det två som jag inte fått. Den ena försvann i posten och var så billig att jag inte ides bry mig. den andra saken var ett par hörlurar som enbart såldes i Japan. Efter att de inte kommit på flera veckor kontaktade jag säljaren. Han bad så hemskt mycket om ursäkt och skickade genast ett par nya. De var ändå värda nästan 800kr.

Bästa köpen jag gjort på eBay:


#1 En Aaron Rogers Green Bay Packers Jersey som blev två
Köpte den för 300kr vilket är billigt då de normalt kostar 600kr. Ett par dagar efter jag fått tröjan fick jag en till. Säljaren hade råkat skicka mig en utan Super Bowl patch i det första paketet. Han ville inte ha tillbaka den första.









#2 Jelly Belly Flops
Jag älskar Jelly Bellys Jelly Beans men de är rätt dyra. Därför brukar jag inför varje amerikanskt presidentval beställa 4 lbs (ca 2 kg) misslyckade Jelly Beans så kallade Belly Flops. De har någon typ av defekt som till exempel fel form, sitter fast i varandra eller att texten inte fastnat. Men det är ingen fel på smaken. Kostar inte speciellt mycket och fruktansvärt gott.








# 3 Gerber Evo & Evo JR
Knivar är oftast extremt mycket billigare att beställa från USA. För dessa två betalade jag runt hundralappen (inkl frakt). Skulle jag köpt samma knivar i Sverige hade det kostat mig över 300 kr


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar