onsdag 14 augusti 2013

Jag och tre generationer av Star Wars RPG



Jag har varit ett stort fan av Star Wars sedan jag såg Star Wars ep IV - A New hope, eller Stjärnornas Krig som det hette på den tiden, på TV 1983 eller nått. Det går nog inte att räkna hur många gånger jag sett ep IV-VI eller Classic Trillogy som de också kallas. Jag hade flera star wars-figurer och även Millennium Falcon som vi lekte med. Men nånstans under mellanstadiet svalnade dock intresset eftersom det inte kom några nya saker då "sista" filmen haft premiär för flera år sedan.


Under högstadiet fick en kompis Äventyrsspels översättning av West End Games (WEG) Star Wars RPG i julklapp (tror jag det var). Jag måste erkänna att Star Wars kanske inte kändes jättehäftigt då vi annars spelade Drakar och Demoner eller Mutant. Men oj så fel jag hade. Det krävdes in mer än att spela introduktionsäventyret (där man skall rädda rebellagenten Tiree ur nån gruva) för att jag skulle bli frälst. I början var jag mest spelare och rollpersoner jag kommer ihåg var alkoholiserade Jedin (Arnold Slowblower), en Han Solo-kopia (Hutch Moslon) och den granatkastarbeväpnade Ewoken (Teebo T'leef).

Ett av mina favorit äventyr som SL.

Efter några år tog jag dock över som Spelledare och började införskaffa WEGs äventyr eftersom Äventyrsspel slutade översätta och ge ut nya prylar. Jag minns ännu hur jag under kalla vinterkvällar satt och översatte alla dialoger och sånt som skulle läsas upp för spelarna. Jag kanske borde lagt den tiden på att plugga men just då kändes rollspelandet som viktigast. Spelsystemet som WEG använde var "D6". Det fungerar ungefär så här:

Rollpersonen har 4D i färdigheten "Slicing". Han försöker hacka sig in i en datorterminal. Spelledaren sätter en svårighetsgrad på 15. Spelaren slår då sina fyra tärningar och försöker slå högre än svårighetsgraden.

WEGs rollspel utspelade sig under vad som senare skall komma kallas "the Rebellion Era". 

I och med att vår spelgrupp splittrades när flera av oss flyttade på grund av studier så stannade rollspelandet för min del helt av. Jag lämnade dock inte Star Wars-universumet då jag spelade flera Star Wars-spel på datorn ex X-wing, TIE- fighter osv. Jag läste även massor av Star Wars-böcker som tex "Thrawn Trilogy", "Rogue squadron" mfl.

X-wing, så jävla bra!


När Lucas gick ut med nyheten att han skulle göra Phantom Menace var jag helt lyrisk. Som barn hade ryktet gått om att "klonkrigen" skulle filmas men när inget hände så trodde nog ingen att det skulle bli sant. Nu med facit i efterhand måste jag säga att jag aldrig blivit så besviken som på "The Prequels". Det är farligt att ha för stora förväntningar. I samband med att de "nya filmerna" kom så hade även Wizard of the Coast (Wotc) köpt rättigheterna att tillverka Star Wars-rollspel. Om jag inte minns fel så hade något år tidigare köpt upp TSR (som gav ut Dungeon and Dragons) och på så sätt fått tillgång till spelsystemet som kallas "D20".

En stor skillnad mot WEGs version ,förutom själva tärningssystemet, var att rollpersonerna kunde öka i level (precis som i D&D). Jag vet inte om jag var så förtjust i just levlandet då det inte känns riktigt Star Wars. Eftersom det kliade i rollspelsfingrarna köpte jag rollspelet. Men på grund av besvikelsen över de nya filmerna så orkade jag inte börja skrapa ihop en spelgrupp. Spelet utspelade sig främst under vad som kallas "The Republic Era" vilket jag inte tyckte var speciellt spännande. Jag köpte dock många utav de mycket välgjorda moduler som Wotc släppte då de är intressanta att läsa och riktigt snygga. 



Trots att jag inte rollspelade så kom jag i kontakt med D20-systemet i datorspelen "Knights of the old republic". Där funkade det jättebra och "Kotor" är fortfarande ett av mina favoritspel (finns nu till tablets).

D20-systemet i KOTOR


Som jag skrivit här på bloggen har jag haft tankarna på att ta upp rollspelandet ingen och planen var att köra med Wotcs regler. När en kompis uppmärksammade mig för någon månad sedan om att Fantasy Flight Games (FFG) nu hade rättigheterna och precis släppt ett nytt Star Wars-rollspel så blev jag bara tvungen att köpa det. Spelet heter "Star Wars: Edge of the Empire" och passade mig som handen i handsken.



Titeln avslöjar lite av spelets inriktning. Rollpersonerna är smuggla, prisjägare, legosoldater eller andra yrken på fel sida oms lagen. Det utspelar sig ute i "the outer rim". Precis detta var mina planer med mina rollspelsplaner. Ut med Wotc och in med FFG. Jag kommer ett komma med en ordentlig recension av EotE senare men herregud vilket roligt och välgjort rollspel detta verkar vara. Det är ett helt nytt regelsystem som till och med frångår vad man klassar som "vanliga rollspelstärningar". Jag är också närmare att Spelleda än jag varit på många, många år då jag redan samlat ihop en spelargrupp och vi inom de närmaste dagarna kommer träffas för att skapa rollpersoner. 

"Strange looking dices you got there"


Star Wars RPG lever igen!

2 kommentarer:

  1. Coolt att ni kommer igång med SW:E och samtidigt släpper FFG betan till nästa del där man spelar rebell. Själv ser bag fram att testa spelet även om jag va lite besviken på betan (skrev mkt om det på min blogg för ett år sen).

    SvaraRadera
  2. Stämmer att jag fick spelet i julklapp! Måste varit -88 då jag minns att vi spelade "Uppdrag Tatooine" på hösten -89. A long, long time ago..

    SvaraRadera