måndag 26 augusti 2013

Recension: Train Simulator 2013

Jag har gillat tåg så länge som jag kan komma ihåg. Speciellt godståg. Det är nått speciellt varje gång jag ser ett godståg passera. Som tur var så ser jag det rätt ofta från mitt köksfönster där jag har utsikt mot en tågstation. Dessvärre är det mest persontåg som går på den banan men ibland så kommer det ett långt tåg lastat med godsvagn, timmer eller liknande.

Class 08 TDC
Genom åren har jag spelat olika typer av Tychoonspel där man bestämmer över tåg som till exempel "Railroad Tychoon" och "Transport Tychoon". Jag har dock aldrig spelat något där man kör tåg. För något år sedan fick jag syn på Train Sim men det kostade rätt mycket och av olika orsaker så skaffade jag inte det. Härom veckan började jag se på nördigt.nu "Simulatorsöndag" och förutom "River sim", "Wood cutter Sim" så fanns även Hedlunds Train Sim videos i den youtubekanalen. Jag såg alla och var såld direkt.

Jag började leta efter spelet online. STEAM skulle ha över €40 för spelet vilket jag tyckte var i dyraste laget. Surfade runt en stund och hittade det på CDON som download. Där kostade det enbart runt 200kr så jag slog till. Det roliga var att den kod man fick när man betalade skulle användas just på STEAM. Där sparade jag in över 200kr.

Jag hade sett fler Train Sim videos efter Hedlunds men de var aldrig speciellt intressanta. Att "frapsa" när man kör ett ånglok i 1,5h utan att säga ett ord är lite trist. Hedlunds videos använde jag även som en sorts tutorial. Rekommenderas varmt.

När spelet var installerat och klart så valde jag att spela ett så kallat "Quick drive". Dvs man kan köra fritt och välja mellan alla tåg och banor man har. Man kan även ställa in tid, årstid och väder vilket jag tycker är jättekul. Jag valde självklart ett stort rackarns amerikanskt godståg av modellen EMD SD40-2 med många vagnar och startade linjen Northeast Corridor under en stormig höstmorgon. Oj vilken känsla men jag hade faktiskt ingen aning hur det fungerade men efter en stunds klickande så började tåget röra sig. På med vindrutetorkarna och tuta som bara den. AWESOME!

Godståg som möter varandra. Obligatoriskt att tuta.
Jag passade även på att köra lite persontrafik men det var inte lika roligt. Kanske för att jag jobbar med människor på jobbet så ville jag ha nått helt annat att göra. Men jag kommer ge även det en chans vid ett senare tillfälle.

En Class 377 (Electrostar) på sträckan London-Brighton i ruskväder.

I grundspelet så får man fyra linjer med flera scenarios, en hel del tåg som passar till de linjerna. Man kan dock köpa fler linjer, tåg och andra add-ons via Steam eller andra sidor.

Vid löning köpte jag linjen "Edinburg to Glasgow" samt tågpaketet "EWS & Freightliner Class 08". Orsaken är att förutom Sverige är Skottland det enda landet jag åkt tåg. Jag åkte sträckan Edinburg-North Berwick med pendeltåg. Skottland är även ett av mina favoritländer eftersom det är så vackert. Perfekt tillfälle att få återuppleva miljön igen.

Class 08 EWS v2
Jag körde några av godstågsscenarierna vilka var väldigt bra och rätt kul. Ett var att flytta runt vagnar fulla med grus på en banvall och den andra var att köra tomma vagnar till ett bygge för att sedan hämta upp några vagnar fulla med grus. Jag har bara under de scenariorna lärt mig massor och jag verkligen älskar loket som faktiskt påminner om ett jag hade till min modelljärnväg på 80-talet.

Hmmm...jag kanske skulle har kört lite längre innan jag kopplade loss vagnarna.

Grafikmässigt är det riktigt bra för att vara en simulator. Tågen är extremt välgjorda och landskapet runt järnvägen är riktigt snyggt. Det är speciellt roligt att se bilar, bussar och andra fordon passera på vägarna. Det finns en mängd olika kameravinklar och under tiden jag kör så sitter jag och leker med dem. Arbetarna som står vid sidan av spåret beter sig som de borde. de kan till exempel stå och prata i mobil eller vinka åt varandra. Jag misstänker att det finns add-ons att köpa för att få grafiken ännu bättre men det räcker gott som det är. Att sitta inne i lokets kupé när det snöar eller regnar får i alla fall mig att vilja dra på mig en tjockare tröja och hälla upp en kopp kaffe.

Regn och rusk
Från förarplatsen

Detta är dock inget billigt spel om man vill ha mer att leka med än det som finns i grundspelet. Att köpa ett nytt tåg kostar runt €12 och en linje kostar €25. man kan även ta ner ljud- och ljuspack men också olika typer av vagnar för runt €5. Som tur var kan man passa på under tex STEAM-reor att bunkra upp med tåg och linjer. En annan bra grej är att spelet tydligen uppgraderas när "Train Sim 2014" kommer ut i slutet av september i år. Tänk om andra spel också gjorde det t ex "Football manager"?

Summering: Gillar man tåg så är verkligen det här spelet för dig. det är snyggt, enkelt och roligt. det är nästan så att jag överväger att söka till tågförarskolan nu på direkten. Lite synd att det enbart verkar finnas linjer i USA, Storbritannien och tyskland. Hur coolt vore det inte att t ex köra malmbanan mellan Kiruna och Narvik eller inlandsbanan. Får hoppas nått sånt kommer i framtiden. detta är ett perfekt spel att koppla av med efter en tung dag på jobbet.

Railsimulators hemsida hittar ni HÄR

Armstrong Powerhouse som gör mods och add-ons till Train Sims sida hittar ni HÄR

Betyg: Spelet får självklart 4 av 5 fiskpinnar