lördag 24 augusti 2013

Star Wars Edge of the Empire - Första Spelmötet


Eftersom vi inte spelade klart äventyret kommer jag inte skriva så mycket om själva handlingen. Jag kommer självklart skriva ett inlägg så fort det äventyr vi spelar är färdigt.

Jag måste erkänna att jag var rätt nervös när vi bestämde vilket datum vi skulle spela. Jag hade som småbarnsförälder inte riktigt haft tid att lusläsa reglerna och äventyret som jag hade önskat men jag passade på att göra det under luncher och raster på jobbet vilket gjorde mycket.




Reglerna i EotE är mycket smidiga och jag tycker det gör mycket att spelarna själv får slå sina slag. Jag var lite osäker på stridsreglerna men en av spelarna hade spelat tidigare och var rätt insatt. Detta hjälpte en hel del. Stridssystemet var också väldigt smidigt att använda. Man märkte klar skillnad mellan de olika vapnen jämfört med D6 systemet. Dock hade jag inte fått tag i några tärningar så vi fick använda FFGs app "Star Wars Dice". den funkade bra men jag och flera av spelarna saknade känslan i att ha vanliga tärningar.



Det var dock lite annorlunda att spelleda ett Star Wars-äventyr där rollpersonerna inte är rebeller som slåss mot imperiet. Den det gjorde det faktiskt mer intressant att ha rollpersoner i "gråzonen". Jag hade också valt att lägga äventyret tidigare rent kronologiskt än rekommenderat d v s några år innan handlingen i "A new Hope". Att spelarna som standard enbart får 500 krediter från början gör att efter att de köpt utrustning är rätt panka vilket kan motivera dem ännu mer.

Det var riktigt kul att spelleda och jag kände mig inte speciellt ringrostig under kvällen. Jag ser fram emot till nästa spelmöte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar