tisdag 27 augusti 2013

When Winter is coming.

Även kallat hösten och min klara favortiårstid. Man kan börja klä sig i lite mer socialt acceptabla kläder eftersom det blir kallare och skönare ute. Färgerna på trädes löv är helt underbara att se. Sedan börjar det en massa bra tv-serier.

Här är några av de serier jag ser mest fram emot under hösten och varför:


- Downton Abbey. 
Jag är typ "anglofil" och älskar den här sortens serier. I min dvd-samling finns även "Herrskap och tjänstefolk". Man märker att Downton har inspirerats av den klassiska TV-serien. När ett nytt avsnitt av Downton skall ses (görna en mörk höstkväll) häller jag upp en kopp te och tar fram lite short bread. Allt för att komma in i rätt stämning.


- Sons of Anarchy
Det känns nästan som att alla kommentarer angående den här serien är överflödiga. Jag ser fram emot att följa MC-klubben i sin fortsatta "downward spiral.



- Agents of S.H.I.E.L.D.
Jag försöker att inte ha allt för stora förhoppningar på den här serien men det är väldigt svårt. Det känns som att serien inte kan misslyckas men det skall bli intressant att se om den lever upp till de extremt höga förväntningar som folk lagt på den.

Andra serier:
- The big bang theory
- How I met your mother
- Girls (osäker om de kommer i år)
- Dracula

Det kommer säkert ännu fler serier som jag kommer att titta på under hösten men skall jag vara tidsrealist så tror jag att dessa tre kommer räcka. Jag kan säkert ha missat någon "viktig" serie som man MÅSTE se.

Vilka serier ser NI fram emot? Kommentera gärna.

3 kommentarer:

  1. Person of Interest och Castle är dom jag ser fram emot mest och följer slaviskt. Sen kommer det två nya serier jag är riktigt taggad på, SHIELD som du vet och Almost Human från JJ Abrams produktionsbolag med Karl Urban som polis i nått cybersamhälle. Andra serier är ju The League, Big bang och always sunny.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. (Jag klantade mig i förra kommentaren.)

    Jag har ingen aning om den går på någon vanlig TV-kanal, men den går att hitta på kreativt vis på nätet.

    Serien heter STRIKE BACK är i mitt tycke på samma nivå som Game of Thrones, Breaking Bad och The Shield vad gäller kvalitet och rent underhållningsvärde.

    Strike Back har en ganska lustig bakgrundshistoria (alltså på riktigt, inte i själva serien): För ett par år sedan gjorde BBC en miniserie av en brittisk bok om en hämndlysten soldat som skickas ut på olika uppdrag i världen av en halvskum MI6-gren som kallas Section 20. Serien var en modest hit men är väl kanske mest uppmärksammad i efterhand eftersom skurken spelas av Andrew Lincoln som numera spelar hjälten Rick i The Walking Dead. I övrigt kändes serien ganska dammig och den skrala budgeten märktes ganska väl.

    Men när det blev dags att börja göra andra säsongen hände en kul grej: Cinemax, den amerikanska kabelkanalen som är HBOs största konkurrent vad gäller mjukporr, mer eller mindre köpte produktionen av Strike Back, och plötsligt fick varje avsnitt en jämförelsevis enorm budget.

    Serien hottades upp i alla avseenden: Andra säsongen fick fler avsnitt, det snyggaste introt hitom Game of Thrones, två nya huvudrollspersoner (SAS-soldaten Stonebridge och forna Delta Force-diton Scott som numera arbetar på kontrakt med MI6), bättre skådisar (bl a Charles Dance som kärnvapensmugglande affärsman), och första avsnittet börjar med att den gamla huvudpersonen blir skjuten i huvet (eftersom han skulle spela Thorin Oakenshield i The Hobbit). Så startar Project Dawn, den första säsongen av nya Strike Back. Serien kan nog bäst liknas vid 24, men inte fullt lika prillig, och med två Jack Bauers som skäller på varandra ("You run like a girl! You drive like a pussy!") mitt i actionscener som rutinmässigt överträffar det mesta som visats på bio de senaste tio åren. Faktum är att de två huvudrollsinnehavarna fått träning av SAS i hur de ska bete sig och röra sig både i och utanför strider, och det syns.

    Jag kan inte rekommendera Strike Back nog. Det är en av de där serierna ingen känner till, men den sparkar röven av alla som ser den. Oerhört snygg, välgjord, och underhållande!

    Säsongerna är uppdelade så här:
    Säsong 1 (BBC / UK)
    Säsong 1 ("Project Dawn", det är här nyproduktionen började)
    Säsong 2 ("Vengeance")
    Säsong 3 ("Shadow Warfare") har precis börjat sändas i England och USA.

    SvaraRadera