måndag 2 september 2013

Recension: Euro Truck Sim 2

Första gången jag kom i kontakt med Euro Truck Simulator  var förra året om jag minns rätt. Jag såg en video där spelaren körde runt i en stad. Var lagom imponerad skall jag erkänna. Jag har aldrig varit speciellt intresserad av bilspel eller bilar i allmänhet. Det var nog av den orsakerna till att spelet bara passerade. Härom veckan så köpte jag Train sim 2013 och tyckte det var störtskönt. Jag saknade dock någon sorts kampanjläge där man kunde tjäna pengar eller förbättra sina "skills". En kompis skaffade Euro Truck Sim 2 förra veckan och eftersom jag redan spelade Train Sim så blev jag intresserad. Till råga på allt hade STEAM rea på spelet vilket gjorde att jag inte kunde motstå att köpa det.

Min karaktär uppe i högra hörnet.

Jag började spelet med att skapa en karaktär. Valde en avatar som jag tyckte passa. Sedan skapade jag mitt företag "KryoSped". Nästa steg var att börja köra. Jag har ingen handkontroll kopplad till min dator så jag kör med tangentbord och mus. Kontrollerna är rätt enkla och man fattar fort hur det går till. Som nytt företag har man typ inga pengar och får köra andra företags lastbilar en stund. Man får i uppgift att köra vara X till stad Y inom en viss tid. Eftersom man inte kör sin egen lastbil så tjänar man inte så mycket pengar som om man kört sin egen rigg. Fördelen är att man får testa på de flesta lastbilsmärkena som finns i spelet bland andra Volvo, MAN, Scania, Iveco osv.

Företaget man börjar med är inte så mycket att hänga i julgranen.
Känslan när man är ute på vägarna är störtskön. Landskapet, trafiken, vädret varierar beroende på vilket land man kör. Medtrafikanterna beter sig också som man kan förvänta. De flesta kör vettigt medan andra kör som idioter. Ibland misstänker jag att det är AI:n som är boven i dramat. När man kommit fram med sin last till staden den skulle transporteras till skall den lämnas av på rätt plats. Om man vill tjäna extra erfarenhet så kan man backa in släpet på rätt plats. Jag tycker det är riktigt svårt i verkligheten att backa en personbil med släpvagn och att göra det med en långtradare är ingen barnlek. Inte se i ett datorspel.

Som sagt får man erfarenhet för varje rutt beroende på hur bra det gått. Har man krockat med något får man mindre erfarenhet. Med hjälp att sina erfarenhetspoäng så går man upp i level och kan då köpa olika egenskap som att kunna köra farlig last, långdistanskörning eller eco-driving som gör att det går mindre diesel när man kör. Man låser även upp bättre lastbilar och tillbehör för varje level.

Min nymållade n00b-lastbil. Go Pack GO!
När man kör måste man förutom medtrafikanterna också hålla reda på hastighetsbegränsningar, bränslenivån och hur trött man är. Man får enbart köra ett visst antal timmar innan man måste stanna och sova på en rastplats. Det finns en liten mätare föreställande en säng som fylls i medan man kör. När den börjar bli fylld så hör man hur ens förare börjar gäspa och får tunnelseende. Kör man för lång tid utan att sova får man även böter. Böter får man även när man krockar med någon, kör för fort förbi en fartkamera osv. Pengarna dras direkt från ditt konto. Tiden är som tur var inte i realtid så det går mycket snabbare än 12 timmar att köra från Luxemburg och Manchester. Jag är osäker på hur mycket snabbare tiden går men det känns i alla fall bra.

Vackra miljöer i Schweiz

Man kan köra i Centraleuropa och i Storbritannien. När man får en körning till t ex Manchester från Stuttgart måste man ta en färja eller tunneln över till de brittiska öarna. Självklart vilar man under resan. Sedan gäller det bara att komma ihåg vänstertrafiken när man kommer fram på andra sidan. Jag var först lite nervös men det gick rätt bra.

Om man krockar eller i värsta fall välter så kan man bli tvungen att kalla på en bogserbil som tar en till närmaste verkstad. Lastbilen tar skada i % och att reparera den kan bli rätt kostsamt.

Det finns även tåg i Euro Truck Sim 2.
För pengarna man tjänar på körningarna kan man köpa bättre lastbilar för att sedan kunna måla och specialutrusta dem med ex starkare motor, ljusramper o s v. Man kan även låna pengar av banken för att  ha råd med det man behöver. Jag har inte spelat så pass länge att jag hunnit mer än att köpa billigaste lastbilen och gett den en starka motor samt ett snyggt "paint job".

En rolig grej är radion. Man kan få in riktiga radiokanaler som streamar på nätet. Själv har jag lyssnat på en tjeckisk countrykanal, brittisk studentradio och nån tysk musikkanal. Störtskön detalj.

Grafiken är riktigt snygg och spelet är förvånansvärt detaljerat. Man har lyckas få till en väldigt bra känsla i körningen och landskapet känns som sagt som om man körde i till exempel Schweiz.

En extremt positiv överraskning. Det här är ett spel jag inte hade några förväntningar på och det imponerar stort på mig. Det har kampanjläget som jag saknade Train Sim 2013 vilket gör att det känns mer som ett riktigt spel. Jag rekommenderar alla att skaffa spelet.

Betyg: "Euro Truck Simulator 2" får 5 av 5 fiskpinnar.