lördag 14 september 2013

Recension: Lords of Waterdeep

Jag har stött på staden Waterdeep ett par gånger genom åren. Främst i spelet "Eye of the beholder" då man utforskar katakomberna under Waterdeep. Vi kom aldrig igång med att spela AD&D så jag rollspelade aldrig i Forgotten Realmsvärlden där Waterdeep ligger.

"Forgotten Realms" kampanjbox till TSRs AD&D

För några månader sedan såg jag namnet på spelet och det räckte för att jag skulle bli intresserad. Jag såg ConraDragos recension av spelet under sommaren och bara några veckor sedan spelade Wil Weaton med flera spelet i Tabletop. Jag var helt såld och bestämde att jag bara måste skaffa spelet. Dessvärre verkade jag inte vara den enda i stan som hade den idén för spelet sålde slut på samtliga spelbutiker samma dag som jag tänkte köpa det. Jag beställde det då på Ebay för ca 70 öre billigare än det hade kostat i stan. Dessvärre var det inte bara här i stan som suget efter spelet var stort för jag fick veta dagen efter att det sålt slut innan min beställning. Efter lite letande hittade jag ett till ställe på eBay som sålde det dock en tjuga dyrare än vad det skulle kosta att köpa det över disk. Sak samma tänkte jag eftersom man inte vet när spelbutikerna får in nya exemplar. Efter lite strul med postväsendet här i landet fick jag spelet.

Vad går det ut på?
Som en vän sa när han skulle förklara spelet "Man sköter ett bemanningsföretag för äventyrare". Förklaringen säger det mesta tycker jag. Istället för att spela äventyrarna i rollspelen spelar man den som anlitar äventyrarna. Man tar rollen som en lord i staden Waterdeep. Man avslöjar inte vilken lord eftersom de olika lorderna får olika bonusar i slutet och man vill inte visa vilka till de andra spelarna. Till sin hjälp har varje lord ett antal agenter som man skickar ut på uppdrag i staden. De kan göra allt från att rekrytera äventyrare, bygga olika typer av hus, hämta quests mm. Spelet går ut på att under de åtta rundor som det utspelar sig på få ihop så många Victory Points som möjligt. Dessa får man främst genom att klara av quests. För att klara av dem så krävs oftast ett visst antal äventyrare av de fyra typer som finns och ibland även pengar. När sista rundan passerat räknar man ihop vem som har skrapat ihop flest poäng. Man lägger även till poäng för hur mycket pengar man har liggande och hur många äventyrare som man har i sin tavern. Till sist räknar man ut de poäng man får för sin lords speciella egenskaper.

Två krigare, två tjuvar, en helare och en magiker gick in på en bar...

Unboxing:
Boxen i sig är riktigt mäktig och en lite annorlunda design än andra spels lådor. Den har liksom ett "litet lock". Inne i boxen hittar man massor av olikfärgade träklossar, kartongmarkers, kort med flera. Allt är snyggt designat och känns hållbart. Jag blev faktiskt lite kär i träklossarna som föreställer de olika äventyrarna.

Lådans innehåll.

Reglerna:
Spelreglerna är faktiskt riktigt enkla jämfört med andra brädspel jag stött på den senaste tiden. Regelhäftet är inte speciellt tjockt och innehåller gott om bilder med bra förklaringar på korten, byggnaderna mm. Under vårt spel behövde vi inte kolla upp regler speciellt många gånger, vilket är bra ingen av oss hade spelat det tidigare.

Spelandet:
jag och två kompisar valde att idag testa spelet. Vi började med att först se ConraDragos recension av spelet eftersom han förklarar reglerna på ett väldigt bra och pedagogiskt sätt. Sedan följde vi instruktionerna för att sätta upp spelet. Trots att vi alla var nybörjare var det aldrig några större oklarheter vad man skulle göra och redan under runda 2 (av åtta) så kändes det som att vi hade full koll på regler och taktik.

Bild från vårt spel
Detta är ett extremt roligt och lätt att lära sig. jag känner att jag hade kunnat spelat det hur många gånger som helst men dessvärre hade vi bara tid med ett spel. Vi var klara på cirka 2,5 timmar vilket var riktigt bra med tanke på att vi var nybörjare. Jag trodde innan vi började spela att det skulle vara roligt men det överträffade mina förväntningar flera gånger om.

Lords of Waterdeep finns på World of Boardgames för 399kr

Betyg:
Jag kan inte ge det annat än 5 fiskpinnar av 5 möjliga. Vill man ha ett riktigt roligt brädspel skall man köpa detta.