onsdag 2 oktober 2013

Vila i Frid Tom Clancy 1947 - 2013



Ikväll nåddes jag av det tråkiga besked att en av mina favoritförfattare avlidit vid 66 år ålder.

Till skillnad från många i min ålder så var min första upplevelse av nått som Clancy skapat filmen "The Hunt for Red October" . Det var under sommaren 1990 och denna storfilm hade reklam överallt. jag minns att det kom ut modellbyggnader med fartyg, helikoptrar och ubåtar från filmen.  Även om filmen skiljer sig mycket från boken så tycker jag den fortfarande är ett mästerverk. Jag har tidigare skrivit att jag är ett stort fan av fiktion som utspelar sig under kalla kriget och denna film måste ses som nummer ett på den listan. Jag minns ännu att jag inför gymnasiet undrade vad man skulle plugga för att bli en Jack Ryan. Sjökrigshistoria var inte någon linje man dessvärre kunde välja annars hade jag genast sökt den.

En av de mäktigaste öppningsscenerna jag vet. Den ger mig fortfarande gåshud.

Jag var dessvärre aldrig den som läste en massa böcker i min ungdom. Jag läste dock både "Röd oktober" och "Patriot games". För cirka tio-tolv år sedan bestämde jag mig för att läsa igenom alla Clancys böcker i "Ryan-serien". Som tur var fanns alla på bokrean det året så jag kom hem med nått som såg ut som två papperspåsar fulla med tegelstenar och började läsa. Jag plöjde igenom alla böckerna under ett par månader.



När jag var föräldraledig för ett par år sedan så passade jag på att lyssna igenom alla böckerna, samt nyutgivna, på ljudbok. Perfekt att göra när man var på långa promenader med barnvagnen.

Ett av mina starkaste minnen av Tom Clancy var under den 11:e september 2001. Efter att det andra planet flugit in i World Trade Center hade jag gått hem från jobbet för att följa händelserna på CNN. Eftersom attacken har många likheter med händelserna i en av hans böcker, då ett passagerarflygplan flygs rakt in i kapitolium, så intervjuades Tom i direktsändning. Klippet hittar ni nedan.

                    


Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om Clancy men jag skall försöka hålla mig kort. Även om hans senare verk varit lite "sådär" kommer jag sakna att det inte kommer ut fler böcker. Jag hyllar dig Tom genom att köpa "Red Strom Rising" på iTunes. Vila i frid.

Mina topp tre favoritböcker av Tom Clancy:
1. Clear and Present Danger. Filmen är bra men boken är så mycket, mycket bättre.
2. The Hunt for Red October. Boken lyckes förmedla den klaustrofobiska känslan av att vara i en ubåt bättre än filmen gör.
3. The Cardinal of the Kremlin

Jag måste även rekommendera Lars Wilderäng mästerligt skrivna dödsruna för Tom Clancy. Ni hittar den HÄR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar