måndag 18 november 2013

MMORPGs

Läste att Warhammer Online kommer stänga ner sina servrar efter cirka fem år. Det känns som att det är många MMORPGs som försökt vara den så kallade "WoW-dödaren" som slutat på samma sett. Själv har jag testat rätt många MMOn och tänkte här gå igenom vad jag tycker om dem. jag tar dem i den kronoligiska ordning som jag minns dem.

World of Warcraft 
Störst, bäst och vackrast. Detta var mitt första mmo. Jag köpte det ca en vecka efter releesedatum 2005 och var helt och hållet såld. Jag minns fortfarande spänningen när man som "lowbie" gick in på ett PvP-område. jag var helt säker på att jag skulle bli tokdödad direkt (vilket jag inte blev). Visst kan det bli enformigt men det finns en speciell känsla i det spelet.



Star Wars - Galaxies
Testade detta några månader efter att jag börjat spela WoW. SWG var både äldre och mer avancerat än WoW men jag saknade en vettig tutorial. Kom aldrig riktigt igång och stängde ner kontot efter en månad. Några år senare stängdes även servrarna.



Tabula Rasa
Jag ville testa ett Sci-Fi MMO och skaffade dessvärre detta när det kom. Minns bara att det var jättetrist.



EvE Online
En riktig veteran bland MMOn. Fyllde 10 år i våras och antalet spelare ökar hela tiden. Jag älskar verkligen detta spel även om jag för närvarande inte riktigt har tid att spela det som jag vill.



Lord of the rings Online.
Lotro verkade verkligen lovande när det kom. Det är en rätt skön Tolkienkänsla i spelet. Dessvärre var det knappt någon kompis som började spela det så jag stängde kontot efter två månader. Gjorde en liten comeback för nått år sedan då jag fick höra att några kompisar börjat spela. dessvärre visade det sig att de spelade på amerikanska servrar och min licens gällde bara EU-servrar.



Age of Conan
Ojojojojoj så det här spelet hypades. Funcom lovade guld och gröna skogar men kunde inte leverera. Spelet var grymt försenat och med tanke på hur buggigt det var så borde det väntat på releese några månader till. Att sedan spelutvecklarna själv hade IG i kundservice var bara en orsak att inte fortsätta spela. De hade nått bra på gång men slarvade bort det. Conankänslan fanns där men glömdes fort pga buggarna.



Warhammer online
Jag kan inte förstå hur detta spel inte lyckades. I början var spelet riktigt bra och kändes som ett spel som åtminstone skulle kunna tävla i WoWs liga men efter att ha kommit lite högre i levlarna blev det platt och trist.  Synd.



Star Wars - The Old Republic
Detta är ett av de bättre MMOna jag testat genom åren. Det känns ändå som att det saknar nått för att bli riktigt bra. Efter WoW och Eve så är nog det MMO jag lagt mest tid på.



Just nu spelar jag WoW och lite EvE då och då men det känns som att det skall väldigt mycket till innan jag testar ett nytt MMO. Om jag skulle göra en topp fem på de MMOn jag spelar skulle den se ut så här:

1. EVE Online
2. World of Warcraft
3. Star Wars - The Old Republic
4. Lord of the rings online
5. Warhammer Online

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar